آلومینیوم| پروفیل| پروفیل آلومینیوم| مقاطع آلومینیوم| لوله آلومینیوم| اکستروژن آلومینیوم
09121110239

مقاطع پروفیل آلومینیوم

معرفی مقاطع پروفیل آلومینیوم

از پرکاربرد ترین مقاطع پروفیل می توان به مقاطع پروفیل آلومینیوم اشاره کرد. مقاطع پروفیل آلومینیوم در بسیاری از موارد از جمله یراق آلات، محافظ لبه ی پله ها، ساخت انواع کابینت و … مورد استفاده قرار می گیرد.

آیا تاکنون به دکل های برق دقت کرده اید؟ یکی از رایج ترین موارد استفاده از مقاطع پروفیل آلومینیوم در دکل های برقی است. نیز از مقاطع پروفیل آلومینیوم به میزان قابل توجهی در ساخت قوطی های کنسرو استفاده می شود. ساخت جواهرات و نیز ساخت محصولات خانگی نیز منوط به بهره گیری از پروفیل های آلومینیوم است.

اضلاع مقاطع پروفیل آلومینیوم معمولا به طور یکسان ساخته می شود اما مشتری می تواند بسته به نیاز و کاربرد خود، ابعاد سفارش را شخصی سازی نموده و تغییر دهد. این قطعات دارای کاربرد های عام و خاص هستند. عموما این قطعات کاربردی در اندازه ی ۶ متری یا ۱۲ متری تولید می شوند. البته بایستی توجه داشته باشید که به منظور تولید مقاطع پروفیل آلومینیوم می بایست از قالب اکستروژن استفاده کرد.

فرآیند اکستروژن آلومینیوم

اکستروژن (Extrusion) یکی از روش های شکل دهی فلزات است. با پیاده سازی این روش می توان ضخامت فلز یا سطح مقطع آن را کاهش داد که در نهایت قطعاتی کاملا منظم و یک دست تولید خواهند شد. در واقع اکستروژن برای ایجاد تغییر شکل در مواد به صورت حجمی پیاده سازی می شود.

نمایی از فرآیند اکستروژن آلومینیوم

برای این منظور ابتدا سطح مقطع مورد نظر خود را در نظر گرفته و قالب را با همین سطح مقطع می سازند. بعد از آن ماده ی اولیه را در ماده فشرده سازی می کنند. فشار را می توان به شکل یک طرفه و به دو شیوه ی مستقیم و غیر مستقیم در خروجی حاصل کار اعمال کرد. از دو حالت پیوسته (Continuous) و ناپیوسته (Batch) می توان در اجرای تولید ماده با روش اکستروژن بهره گرفت.

از روش اکستروژن می توان برای ساخت مواد گوناگونی با شرایط مورد نظر مانند: محصولات پلیمری، محصولات فلزی، محصولات غذایی و … استفاده کرد

انواع مقاطع پروفیل آلومینیوم

از انواع مقاطع پروفیل آلومینیوم می توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • پروفیل نبشی آلومینیومی
  • پروفیل ناودانی آلومینیومی
  • پروفیل قوطی آلومینیومی
  • پروفیل لوله ی آلومینیومی
  • پروفیل میله ی آلومینیومی
  • ورق آلومینیومی

از کاربردی ترین مقاطع پروفیل آلومینیوم می توان به پروفیل نبشی آلومینیومی اشاره کرد. این وسیله ی کاربردی می توان در ساخت انواع کابینت ها، یراق آلات، محافظ برای لبه ی پله ها و موارد دیگر استفاده کرد.

پروفیل نبشی آلومینیومی

از دیگر مقاطع پروفیل پرکاربرد می توان به پروفیل ناودانی آلومینیومی اشاره کرد. بایستی اذعان نمود که این نوع از مقاطع پروفیل از نظر هندسی به شکل U هستند. در صنایع و مواردی نظیر دکوراسیون، ساخت درب و پنجره، طراحی اسکلت های فلزی که در ساختمان به کار می رود و دیگر موارد متعدد کاربرد دارد.

برای محاسبه ی ابعاد پروفیل ناودانی آلومینیومی می توان از راهکار زیر استفاده کرد:

ضخامت * طول مقطع * عرض مقطع

در ارتباط با جنس این نوع از مقاطع پروفیل آلومینیوم بایستی در نظر داشته باشید که ناودانی آلومینیومی در اجناس آلومینیومی AA و AS تولید می شود. ناودانی آلومینیومی از استحکام فوق العاده زیادی برخوردار است و در عین حال به دلیل فلز آلومینیوم که در آن به کار رفته و اساس آن را تشکیل می دهد از سبکی قابل توجهی برخوردار است. همچنین لازم به ذکر است که می توان پروفیل ناودانی آلومینیومی را سوراخ کاری کرد.

از پروفیل قوطی آلومینیومی که از لحاظ هندسی دارای حالت مربعی است، می توان در صنایع گوناگونی از جمله ساخت نرده برای پله ها، هوافضا، ساختمان و کشاورزی استفاده کرد. با بهره گیری از روش اکستروژن مشابه آن چه که پیش تر توضیح داده شد می توان به درخواست مشتری، ساخت پروفیل قوطی آلومینیومی را شخصی سازی نمود و در ابعاد و اندازه های گوناگون این محصول کاربردی را برای مشتری تولید کرد.

پروفیل لوله ی آلومینیومی نوعی پروفیل صنعتی اختصاصی است که آن را نیز می توان مانند سایر انواع مقاطع پروفیل آلومینیوم در ابعاد و اندازه های گوناگون به درخواست مشتری تولید کرد. این محصول نیز سبک و در عین حال محکم و با دوام است.

به همین دلیل است که در بسیاری از صنایع و کاربرد ها از جمله پردازش تصویر، حوله خشک کن، صنایع تولید فرآورده های شیمیایی، سوخت رسانی هواپیما، ساخت هواپیما و صنعت هوافضا و انواع لوازم خانگی مانند اجاق گاز، انواع کولر، یخچال و … کاربرد دارد.

نوع دیگر مقاطع پروفیل آلومینیوم، پروفیل میله ی آلومینیومی است. از این نوع از مقاطع پروفیل مانند سایر انواع آن در اشکال هندسی گوناگونی نظیر دایره، مستطیل و مربع تولید می شود. همچنین در ابعاد مختلف تولید می شود. در هنگام انجام عملیات اکستروژن می توان آلیاژ های مورد نظر را نیز به آن اضافه کرد.

پروفیل میله آلومینیومی

از دیگر انواع مقاطع پروفیل آلومینیوم می توان ورق آلومینیومی را نام برد. روش تولید این دسته از پروفیل های مقاطع آلومینیوم، نورد است. ابتدا آلومینیوم را تحت دمای قابل توجهی قرار می دهند، سپس به منظور افزایش طول ورق آلومینیومی آن از میان غلطک های چندین تنی عبور می کند. مشابه سایر مواردی که پیش تر ذکر شد، در حین عملیات اکستروژن آلیاژ های مناسب را به ورق آلومینیومی می افزایند تا ورق آلومینیومی هر چه مستحکم تر و مقاوم تر شود و دیر تر دچار خوردگی (Corrosion) شود.

 

مزایای مقاطع پروفیل آلومینیوم

از مزایای مقاطع پروفیل آلومینیوم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تنوع

در طراحی، ساخت و تولید انواع مقاطع پروفیل آلومینیوم اگر چه می توان از شخصی سازی (Personalize) طرح ها استفاده کرد، ولی در نظر داشته باشید آن قدر طرح های متعدد در این راستا پیاده سازی و تولید شده است که شما می توانید به راحتی یکی از انواع مورد نظر را انتخاب نمایید.

  • پرداخت بهای مناسب

تنوع مقاطع پروفیل آلومینیوم هزینه های ساخت و تولید در عرصه های گوناگون را کاهش داده است. به همین دلیل است که تا حد امکان شما به عنوان یک مشتری به سفارش شخصی سازی شده ی یک مقاطع پروفیل آلومینیوم نیازی نخواهید داشت. در خصوص رعایت ابعاد طراحی هم نگرانی از بابت سازگاری هندسی و ابعادی اتصالات وجود نخواهد داشت.

  • ضد زنگ بودن

آلومینیوم از فلزاتی است که خود به تنهایی از خاصیت ضد زنگ بودن برخوردار است. حفاظت از زنگ زدگی آلومینیوم این گونه است که در مواجهه با زنگ زدگی لایه ی نازکی از سطح خود را اکسید می کند و از بدنه ی خود در برابر این عامل مخرب حفاظت می کند.

  • استحکام در عین سبکی

اگر وزن را نیز در نظر داشته باشید، به راحتی می توان گفت که استحکام مقطع آلومینیوم از آلیاژ فولاد بالاتر است. وزن فولاد تقریبا ۳ برابر وزن آلومینیوم است. به همین دلیل است که کاربران هر چه بیشتر به استفاده از مقاطع پروفیل آلومینیوم روی می آورند.

  • روکش پذیری محصولات

خوردگی یکی از مشکلات مهمی است که در صنایع گوناگونی و به طور کلی در تولید مطرح است و مهندسان همواره در تلاش هستند تا راهکار های نوینی را در رفع هر چه بهتر این نوع از مشکلات ارائه دهند. به منظور حفاظت هر چه بهتر از قطعات آلومینیومی می توان از لایه های پوششی مقاوم در برابر خوردگی اشاره کرد. اگر به بازار این محصولات رجوع کنید متوجه خواهید شد که مقاطع پروفیل آلومینیوم همگی دارای روش مقاوم به خوردگی هستند.

  • تولید محصولات در راستای حفاظت از محیط زیست

آلومینیوم را می توان بازیافت نمود. همچنین لازم است بدانید که از آلومینیوم بازیافت شده بدون هیچ نقصی می توان به جای قطعات آلومینیومی که به تازگی تولید شده است، استفاده نمود.

ضایعات آلومینیوم

معایب مقاطع پروفیل آلومینیوم

  • ضریب حرارتی بالا

در این که هدایت حرارتی فلزات یکی از مزایای آن ها به حساب می آید تردیدی وجود ندارد. البته هر مزیتی ممکن است در جایگاه خاصی به یک عیب تبدیل شود. آلومینیوم در فصل سرما موجبات هدر رفت قابل توجه انرژی می شود.

با استفاده از مواد شکننده ی مقاومت دمایی (Thermal Break) می توان در راستای حل این مشکل قدم برداشت. اما استفاده از همین راهکار هم می تواند عیبی داشته باشد و آن این است که ممکن است زیبایی محصول را از آن سلب کند. پس در مواقعی که در نمای ظاهری از این مقاطع استفاده می شود، رعایت نکات ذکر شده پیشنهاد می شود.

  • تیغه های همراه پروفیل

در مقاومت مقاطع پروفیل آلومینیوم در حفاظت از اکسایش تردیدی نیست. هر چند تیغه های تعبیه شده در طراحی و ساخت پروفیل های آلومینیوم می توانند مقاومت آن را پایین بیاورند. خصوصا از این تیغه ها در پروفایل های آلومینیوم طراحی شده برای درب ها و پنجره ها استفاده می شود.

 

صنایعی که از این محصول استفاده می کنند

از صنایعی که مقاطع پروفیل آلومینیوم در فرآیند های تخصصی آن ها کاربرد دارد، می توان به تولید دارو، صنایع راه آهن، لوازم خانگی، صنایع حمل و نقل، صنعت راه و ساختمان و صنایع دفاعی استفاده کرد.

 

قیمت مقاطع پروفیل آلومینیوم

قیمت تمام شده ی تولید مقاطع پروفیل آلومینیوم با توجه به موارد گوناگونی از جمله کیفیت کار انجام شده، کیفیت ماده ی به کار رفته و اندازه و ابعاد این محصول متفاوت خواهد بود. در نظر داشته باشید بهای این محصولات به طور لحظه ای در نوسان است.

تمامی قیمت های پروفیل آلومینیوم رو میتوانید در لحظه از کارشناسان مجرب کارخانه آرین آلومینیوم استعلام بفرمایید

دانلود کاتالوگ محصولات آرین آلومینیوم

کاتالوگ محصولات آرین آلومینیوم